Międzynarodowy projekt eTwinning: „Du und ich”
W międzynarodowym projekcie brali uczniowie klasy 2to z nauczycielem języka niemieckiego p. Anitą Jaskułą. Projekt trwał 6 miesięcy i zakończył się w lutym. W projekcie brały udział szkoły z Chorwacji, Włoch, Estonii, Belgii i Polski. Uczniowie porozumiewali się z uczniami z innych krajów w języku niemieckim. 04.04.2017 otrzymaliśmy Krajową Odznakę Jakości za Projekt a uczniowie również Certyfikaty za udział.
Celem Projektu „Du und ich” było poznanie zainteresowań, hobby, życia codziennego uczniów z innych krajów. Projekt przeznaczony był dla uczniów rozpoczynających swoją naukę języka niemieckiego. Poznając się przez 5 miesięcy uczniowie musieli nauczyć się pracy w grupie międzynarodowej czego rezultatem było wypracowanie i stworzenie wspólnego projektu/ plakatu. W stworzonych grupach uczniowie musieli kontaktować się w sprawie plakatów, jakimi formami będą pracowali i co ma być rezultatem zadania. Bardzo miłym elementem współpracy były życzenia świąteczne w języku niemieckim oraz języku ojczystym oraz stworzenie kartki świątecznej. Uczniowie bardzo chętnie zabierali się do kolejnych zadań i ciągle pytali o więcej.
Innowacje pedagogiczne i kreatywność
W trakcie trwania projektu uczniowie korzystali z różnych metod projektu. Pracowali najpierw we własnej grupie mając na celu zaplanowanie kolejnych etapów projektu. Po zaproszeniu uczniów do udziału w projekcie otrzymali własne hasła i dalej musieli już komunikować się w języku obcym. Uczniowie założyli własne profile i szukali znajomości wśród innych uczestników projektu. część z nich utrzymywało korespondencję i być może znajomości te przetrwają dłużej. Uczniowie poznali tajniki Twinspace. Kolejnym etapem było z pomocą aplikacji TRICIDER dołączenie do grupy zainteresowań w której od tej pory pracowali. Była to grupa międzynarodowa. Teamarbeit polegała na utworzeniu własnego projektu w grupach: muzyka, sztuka, gotowanie, zwierzęta, sport, fotografia…. Uczniowie wybierali rożne techniki m.in. PADLET i tworzyli własne plakaty. Często były to własne prace. Przed świętami Bożego Narodzenia uczniowie wysyłali sobie życzenia świąteczne w języku ojczystym oraz języku niemieckim. Również na stronie głównej projektu umieszczali zdjęcia całej grupy. W styczniu zadaniem uczniów było po ukończeniu plakatu zagłosowanie na najlepszy plakat. W tym celu skorzystali z aplikacji STICKU MOOSE. Końcowym efektem była ankieta ewaluacyjna. Uczniowie wypowiadali się bardzo pozytywnie o wszystkich elementach projektu, zadowoleni byli z pracy w grupach, pisali że dużo nauczyli się również w pracy indywidualnej a przede wszystkim podobała im się możliwość korzystania z języka obcego. Wielu z nich nie miało do tej pory żadnego kontaktu z żywym językiem.
Integracja z programem nauczania
Wraz z rozpoczęciem projektu uczniowie zaczęli również w szkole tematykę hobby, czasu wolnego, Świąt i tradycji. Uczniowie pracowali indywidualnie ale również w grupach mniejszych jak i dużych grupach międzynarodowych. Musieli nawiązać kontakt z innymi uczestnikami projektu by porozumieć się w sprawie powstającego plakatu który był efektem końcowym projektu. Uczniowie uzyskali umiejętności pracy w grupie, pracy na platformie twinspace, pracy na PADLET. Bardzo chętnie w chwili obecnej chcą tworzyć kolejne zadania na tym narzędziu.
Komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi
Uczniowie już od początku pracy nad projektem musieli porozumiewać się językiem obcym. Na początku szukali pomocy w nauczyciela ale z biegiem czasu pomoc ta była coraz rzadsza a uczniowie sami szukali różnych rozwiązań. Uczniowie sami wyszukiwali informacji które potrzebne były do kolejnych etapów projektu. Często miałam z nimi kontakt przez Facebooka i w razie pytań zawsze mogli do mnie pisać. Utworzyliśmy również własny PADLET gdzie uczniowie znajdowali kolejne zadania i wskazówki do dalszej pracy.
Współpraca szkół partnerskich
Uważam komunikację z większością partnerów za bardzo udaną. W dzienniku projektu oraz notesie nauczycielskim czy przez wiadomości mailowe kontaktowaliśmy się nad dalszym etapem projektu. Zastanawialiśmy się co można jeszcze ulepszyć, dodać czy poprawić. Bardzo dobrze układał się kontakt ze szkołą w Chorwacji oraz Belgii. Przynajmniej raz w tygodniu staraliśmy się komunikować i wymieniać spostrzeżeniami. Uczniowie współpracowali ze sobą w każdym etapie projektu. Wyniki końcowe są bardzo zadowalające. Uczniowie cieszyli się z powstałych plakatów, praca w języku obcym przyniosła oczekiwane rezultaty. Bardzo chętnie umieszczali na platformie również swoje zdjęcia i korespondowali z uczestnikami z innych krajów.
Wykorzystanie technologii
Uczniowie bardzo chętnie korzystali z nowych technologii. Dla wszystkich moich uczniów były to pierwsze kroki na platformie twinspace. Był to pierwszy projekt w którym braliśmy udział i uważam że był on bardzo efektywny. Uczniowie poznali prace w PADLET, który od tej pory stał się jednym z ulubionych narzędzi moich uczniów.
Rezultaty, wpływ i dokumentacja
Był to pierwszy projekt e-twinning w którym wzięłam udział. Bardzo jestem zadowolona ze współpracy z innymi uczestnikami projektu. Praca z moimi uczniami utwierdziła mnie w przekonaniu iż uczniowie naprawdę bardzo chętnie biorą udział w takich przedsięwzięciach nawet jeśli ich znajomość języka nie jest wystarczająco dobra. Uczniowie starali się jak najlepiej wykonać swoje zadania a także sami proponowali rozwiązania do wielu części. To bardzo miłe uczucie wiedząc że uczniowie sobie radzą i że bardzo chętnie, przez nikogo nie zmuszani, pracują w grupach i to w grupach międzynarodowych. Największym sukcesem uważam chęć moich uczniów do pracy nad projektem. Już teraz chcą wziąć udział w kolejnym przedsięwzięciu. Mam nadzieję że udział w projekcie zachęci również innych uczniów do pracy a przyszli kandydaci do szkoły zobaczą że mogą liczyć na udział w projektach międzynarodowych.
Uczestnicy projektu:
- Anita Jaskuła
- Kaja Świerk
- Angelika Białouz
- Kinga Lipińska
- Oleksandra Drozd
- Kamila Sawicka
- Ada Adamska