Międzynarodowy projekt eTwinning „24 Ideen für die Weihnachtszeit”

W projekcie pod opieką p. Anity Jaskuły brali uczniowie klasy 3to: Jędrysiak Natalia, Adamska Ada, Lipińska Kinga, Sawicka Kamila, Świerk Kaja, Marjańska Karolina oraz uczniowie klasy 2to: Kucharska Karolina i Frelek Sandra. Kraje biorące udział w projekcie: 3 szkoły z Polski: Warszawa, Zator i Ruda Śląska, Węgry, Turcja, 2 szkoły z Ukrainy, Włochy, Francja, Chorwacja.

Celem Projektu było pokazanie tradycji bożonarodzeniowych swojego kraju oraz poznanie tych z krajów partnerskich. Poznając się przez 2 miesiące uczniowie musieli nauczyć się pracy w grupie międzynarodowej czego rezultatem było wypracowanie i stworzenie wspólnego kalendarza adwentowego. Uczniowie musieli kontaktować się jakimi formami będą pracowali i co ma być rezultatem zadania. Bardzo miłym elementem współpracy były życzenia i kartki świąteczne w języku niemieckim przesłane do wszystkich krajów projektu Uczniowie bardzo chętnie zabierali się do kolejnych zadań i ciągle pytali o więcej. Chętnie tworzyli krzyżówki, quizy, prezentacje, ozdoby choinkowe, śpiewali kolędy i przesyłali przepisy na dania. Pomysły napływały z dnia na dzień. Każdego dnia uczniowie mieli do wykonania inne zadanie.

Powstała wspólna opowieść wigilijna, opis obrazka, lista zakupów, puzzle i ogromna galeria wspólnych działań:

Innowacje pedagogiczne i kreatywność
W trakcie trwania projektu uczniowie korzystali z różnych metod projektu. Pracowali najpierw we własnej grupie mając na celu zaplanowanie kolejnych etapów projektu. Po zaproszeniu uczniów do udziału w projekcie otrzymali własne hasła i dalej musieli już komunikować się w języku obcym. Uczniowie założyli własne profile i szukali znajomości wśród innych uczestników projektu. część z nich utrzymywało korespondencję i być może znajomości te przetrwają dłużej. Uczniowie poznali tajniki Twinspace. Uczniowie wybierali rożne techniki m.in. PADLET, Quizlett, learningsapps, MindMap, Quiziz, Or Code i tworzyli własne prace i prezentacje. Przed świętami Bożego Narodzenia uczniowie wysyłali sobie życzenia oraz tradycyjne kartki świąteczne w języku niemieckim. Również na stronie głównej projektu umieszczali zdjęcia całej grupy. Końcowym efektem była ankieta ewaluacyjna. Uczniowie wypowiadali się bardzo pozytywnie o wszystkich elementach projektu, zadowoleni byli z pracy w grupach, pisali że dużo nauczyli się również w pracy indywidualnej a przede wszystkim podobała im się możliwość korzystania z języka obcego. Wielu z nich nie miało do tej pory żadnego kontaktu z żywym językiem.

Integracja z programem nauczania
Wraz z rozpoczęciem projektu uczniowie zaczęli również w szkole tematykę Świąt i tradycji bożonarodzeniowych. Uczniowie pracowali indywidualnie ale również w grupach mniejszych jak i dużych grupach międzynarodowych. Musieli nawiązać kontakt z innymi uczestnikami projektu by porozumieć się w sprawie powstającego kalendarza adwentowego, który był efektem końcowym projektu. Uczniowie uzyskali umiejętności pracy w grupie, pracy na platformie twinspace, pracy na PADLET oraz innych opisanych wyżej aplikacjach. Bardzo chętnie w chwili obecnej chcą tworzyć kolejne zadania na tym narzędziu.

Komunikacja i wymiana informacji pomiędzy szkołami partnerskimi
Uczniowie już od początku pracy nad projektem musieli porozumiewać się językiem obcym. Na początku szukali pomocy w nauczyciela ale z biegiem czasu pomoc ta była coraz rzadsza a uczniowie sami szukali różnych rozwiązań. Uczniowie sami wyszukiwali informacji które potrzebne były do kolejnych etapów projektu. Często miałam z nimi kontakt przez Facebooka i w razie pytań zawsze mogli do mnie pisać. Utworzyliśmy również własne strony i podstrony projektu na których później pracowali wszyscy uczestnicy projektu.

Współpraca szkół partnerskich
Uważam komunikację z większością partnerów za bardzo udaną. W dzienniku projektu oraz notesie nauczycielskim czy przez wiadomości mailowe kontaktowaliśmy się nad dalszym etapem projektu. Zastanawialiśmy się co można jeszcze ulepszyć, dodać czy poprawić. Bardzo dobrze układał się kontakt ze szkołą w Polsce, Francji i Włoszech. Przynajmniej raz w tygodniu staraliśmy się komunikować i wymieniać spostrzeżeniami. Uczniowie współpracowali ze sobą w każdym etapie projektu. Wyniki końcowe są bardzo zadowalające. Uczniowie cieszyli się z powstałych plakatów, praca w języku obcym przyniosła oczekiwane rezultaty. Bardzo chętnie umieszczali na platformie również swoje zdjęcia i korespondowali z uczestnikami z innych krajów.

Wykorzystanie technologii
Uczniowie bardzo chętnie korzystali z nowych technologii. Dla wszystkich moich uczniów były to pierwsze kroki na platformie twinspace. Uczniowie poznali prace w różnych aplikacjach, które od tej pory stał się jednym z ulubionych narzędzi moich uczniów.

Rezultaty, wpływ i dokumentacja
Bardzo jestem zadowolona ze współpracy z innymi uczestnikami projektu. Praca z moimi uczniami utwierdziła mnie w przekonaniu iż uczniowie naprawdę bardzo chętnie biorą udział w takich przedsięwzięciach nawet jeśli ich znajomość języka nie jest wystarczająco dobra. Uczniowie starali się jak najlepiej wykonać swoje zadania a także sami proponowali rozwiązania do wielu części. To bardzo miłe uczucie wiedząc że uczniowie sobie radzą i że bardzo chętnie, przez nikogo nie zmuszani, pracują w grupach i to w grupach międzynarodowych. Największym sukcesem uważam chęć moich uczniów do pracy nad projektem. Już teraz chcą wziąć udział w kolejnym przedsięwzięciu. Mam nadzieję że udział w projekcie zachęci również innych uczniów do pracy a przyszli kandydaci do szkoły zobaczą że mogą liczyć na udział w projektach międzynarodowych.